Saturday, October 5, 2024

Tour 2024 - Journey Summary #33hari10negara


Semua ni reminder untuk diri sendiri. Kalau rasa berguna boleh applikasi baru follow guideline ni. Trip 2024 #33hari10negara.  Route tour;  Turkey-Germany-Poland-Czech- Portugal-Morroco-Spain-Gibraltar-Egypt-UAE.

Backpack setting 2024

Most of the important tips points, MUST read at Previous tour 2019 since masih valid for 2024. Only additional tips listed here.

eSim

Having eSim phone membuatkan pembelian travel sim is a past. Just download apps eSim dan subscribe. Teknologi eSim ketika ini boleh replace up to 5 virtual sim dalam slot 2 simcard. Dan setiap eSim provider boleh menampung seberapa banyak langganan cabang negara/kuota data yang diperlukan. Kita boleh download setting dulu di negara sebelum tiba kerana ada konfirmasi untuk tidak aktifkan terlebih dahulu. Untuk trip kali ini aku menggunakan 2 provider eSim yang aku rasa berbaloi untuk trip aku, walaupun ada yang lebih popular diluar sana. Walaupun rating company tak tinggi, tapi aku tiada masalah connection menggunakan both provider dengan harga yang optimum.



Cash is king

Tambang bas daerah kecil atau short range dalam eropah masih menggunakan cash. Contoh masa di Tarifa, Spain dan shuttle bus airport di Lisbon. 

Untuk negara Afrika seperti Morocco dan Egypt memang cash is king, kecuali kedai2 besar. Cuma grocery kecil di Cairo dah boleh terima debit card.

Ada juga pejabat pos yang hanya accepting credit/debit card euro origin only. Contoh di Poland dan Lisbon.


Debit Card

Debit card agak kompetitif di Malaysia tahun 2024. Aku bawa Wise dan GXBank.  GXBank banyak terciduk kat vendor require pin yang kena masuk 6 digit (aku tak ingat beberapa negara aku kena masalah 4 pin ni). Takda masalah dengan Wise pakai 4 digit. Senang cerita aku rekomen Wise ni untuk withdrawal dan beli barang. Ada yang tanya nak preload siap2 ke matawang ikut negara dalam apps Wise. Terpulang. Kalau preload awal time beli currency rendah memang untung. Tapi kalau backpacking nak bebelanja takat <MYR1000 tak significant pun, terus letak kat account MYR cukup.

Google Lens

Underrated tool yang masih ramai tak pakai. This apps is amazing dan telah banyak membantu dalam trip, especially masa baca menu makanan.


<< Cost in Excel >>


Tour 2024 summary (check back the blog later for update link)
Istanbul - [North Rhine- Westphalia] - Hamburg - Wacken(WoA2024) - Berlin - Wroclaw - Jaromer (BA2024) - Pardubiche - Prague - Lisbon - Porto - Marrakesh - Tangier - Tarifa - Gibraltar - Casablanca - Cairo - Alexandria - Dubai 









ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...